معضل اقتصاد ایران در سمت عرضه است، نه تقاضا

Wiki Article

ظرفیت آب از نظر داشتن امکان دسترسی آزاد به آن، امکان استفاده مجدد از آب، وجود کالاهای محیط زیستی عمومی متکی به آب، موجب فاصله گرفتن آب از مشخصههای کالای خصوصی است. به طور منطقی تولیدکنندگان به دنبال فروش محصولات خود، تا حد امکان هستند. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ فروش آنها تا ۴۲ درصد افزایش یافته و درآمد خالص آنها ۹۶ درصد رشد پیدا کرد و از ۲٫۳ میلیارد دلار به ۴٫۵ میلیارد دلار رسید. در چین در حالی که رشد اقتصادی بالای آن ادامه داشت، با استفاده از سیاستهای تنظیم مقررات بازارمحور، سطح مصرف آب آن به دهه 1980 این کشور تقلیل پیدا کرده است. كه مثال آن آدامس بود و شخص با توجه به قانون تقاضا هرچه قيمت ها بالاتر مي رفت تمايل به خريد آدامس كمتري داشت. اين جدول براي عرضه كننده نيز وجود داشت به طوري كه فروشنده آدامس طوري عمل مي كند كه هرچه قيمت آدامس بالاتر مي رود تمايل به عرصه بيشتري دارد. در بخش کشاورزی اقبال مسوولان به توسعه فناوریهاست، اما در سطح جهانی در مورد نتایج استفاده از فناوری آباندوز در سر مزرعه مناقشاتی وجود دارد.


در اين تعريف معادله عرضه داراي شيب3- و معادله تقاضا داراي شيب1- است كه چون معادله عرضه تقاضا شيب منفي دارد و از طرفي3- كمتر از 1- است يعني شيب عرضه كمتر از شيب تقاضا است لذا تعادل ناپايدار است. براي يافتن نقطه تعادل و به تبع آن قيمت و مقدار تعادلي ابتدا بايد دو معادله عرضه و تقاضا را با هم برابر كرد. مورد دیگر آن است که با رفع اختلاف قیمت کارخانهای خودرو و بازار، رانت هم رفع میگردد. گاهی قیمت توت فرنگی در بازارهای عمومی 6 دلار می شود اما بصورت ارگانیک و بدون سموم 12 دلار. مانند دیگر نمودارهای عرضه و تقاضا، عرضه و تقاضا برای پول با قیمت پول در محور عمودی و مقدار پول در اقتصاد در محور افقی ترسیم می شود. قانون عرضه هم همانند قانون تقاضا نشاندهندهی مقادیری است که با قیمتی مشخص به فروش میرسد، اما بر خلاف قانون تقاضا، رابطهی عرضه شیب رو به بالا دارد، یعنی هر چه قیمت بالاتر برود، مقدار عرضه بیشتر میشود. یعنی در فاصله سالهای 1900 تا 2000 میلادی، اندازه اقتصاد جهانی 30 برابر اما مصرف جهانی آب فقط شش برابر شده است (جداشدگی نسبی). همیشه یک کمبود شدید در این بازار وجود دارد و هزاران نفر هر ساله در صف های انتظار پیوند می میرند.


check here

قبل از حل نيز مي توانستيم نوع تعادل را مشخص نماييم.

دنیای تقاضا و عرضه به نوآوری، تطبیق و انعطافپذیری نیاز دارد. اگر که قیمت خیلی بالا باشد، این امر موجب خواهد شد که عرضه ی مازاد بر نیاز توسط اقتصاد بوجود بیاید، که باعث ناکارآمدی در تخصیص منابع موجود میگردد. تقاضای پنهان وضعیتی است که در آن عده زیادی از مردم نیاز شدید مشترکی به محصولات یا خدماتی دارند که فعلا وجود ندارد. در حال حاضر سیاست کلان بخش آب کشور، کاهش 10 میلیارد مترمکعب در سال از منابع موجود در میانمدت و تا 30 میلیارد مترمکعب در درازمدت است. در حال حاضر، ترتیبات نهادی و ساختار انگیزهها در مدیریت آب کشور به نحوی است که انگیزههای بخش خصوصی شکل درهم ریخته و بعضاً مخربی پیدا کرده است. چون در قيمت هاي بالاتر از قيمت تعادلي مازاد تقاضا برقرار است اين تعادل ناپايدار خواهد بود. قبل از حل نيز مي توانستيم نوع تعادل را مشخص نماييم. چون این برنامه در دیگر کشورها با شرایط ایران، حداقل با چند نوع مخاطره برنامهای، انگیزشی، زنجیرهای و موازنهای مواجه بوده است. وظایف دیگر او منظم کردن سطح تقاضا و اقدامات متناسب با آن برای دستیابی به اهداف سازمان در بازاریابی است.


قیمتگذاری حجمی آب در بخش کشاورزی، تقویت و توسعه بازار آب، سرمایهگذاری متشکل بخش خصوصی، ثبات و پایداری نسبی در حقوق مالکیت آب و نظایر آن، از این زمرهاند. این در حالی است که متاسفانه رقابت زیاد در رابطه با ورق سیاه هم چنان در بازار آهن آلات داخلی دیده می شود و هنوز حل نشده است. اما گپ ابتدای دوشنبه و گپی که با یک خبر مهم ایجاد می شود می تواند محدوده حمایت مقاومت باشد. نواحی تقاضا جاهایی هستند که بازار یک حرکت بزرگ و عمده از آنجا داشته که یا از یک کندل تکی تشکیل شده و یا به شکل یک بیس می باشد. در این صورت می توانیم یک نقطه ورود و یک حد ضرر برای خود تعریف کنیم. به عنوان مثال اگر رشد اقتصادی بخش کشاورزی بخواهد هشت درصد در سال باشد، نرخ رشد بهرهوری آب در بخش کشاورزی باید بیش از هشت درصد باشد.


اگر با این توضیحات کمی سردرگم شدید، نگاهی به شکل زیر بیندازید. در اين قسمت با نمونه هايي از اين تغيير نقاط تعادلي آشنا خواهيم شد. در استرالیا، بهرغم افزایش بیش از 30درصدی تولید ناخالص داخلی در فاصله سالهای 2001 تا 2009، کل مصرف آب کشور در این دوره 40 درصد کاهش یافت (جداشدگی مطلق). تقاضا (Demand) برابر است با میزانی از کالا که مصرف کننده تمایل و توانایی برای خرید آن را دارد. ایران اگر بخواهد آنگونه که در برنامه ششم بهطور «نصفه-نیمه» هدفگذاری شده به رشد اقتصادی بیشتر با مصرف آب کمتر برسد باید به «جداشدگی مطلق» در مصرف آب که مرحله متعالیتری از «جداشدگی نسبی» است فکر کند. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد و خریداران قیمت های بالاتر را نیز برای خرید بپذیرند، قیمت افزایش می یابد. در انتهای تابلوی فوق، در سمت راست، قیمت پیشنهادی متقاضیان، برای خرید سهم را مشاهده میکنید. بنابراين افزايش قيمت کالاي مکمل موجب جابجايي منحني تقاضا به سمت چپ و کاهش قيمت کالاي مکمل موجب جابجايي منحني تقاضا به سمت راست خواهد شد. تعداد جایگزین های موجود، میزان تبلیغات و تغییرات قیمت محصولات مکمل نیز بر تقاضا تأثیر می گذارد.

Report this wiki page